Reidun Holstad Johansson

Reidun Holstad Johansson: ”För mig är det en självklarhet att vara mentor”

Artikel är producerad av Norrbottens affärer. Reiduns entreprenörsresa kan du lyssna på i podden Snacka om Affärer.

Kan alla bli en bra säljare? Och hur börjar man egentligen nätverka? Det har Reidun Holstad Johansson svar på i det senaste avsnittet av podden Snacka om affärer. Hon är säljansvarig på Luleå basket, och har blivit utsedd till Årets mentor 2022, och hon brinner för människor, nätverk och sälj.

Först blev hon utsedd till Årets mentor starta i Norrbotten, och sen tog Reidun Holstad Johansson också hem förstaplatsen i Årets mentor Sverige 2022. Detta efter att ha deltagit i Nyföretagarcentrum Nord och Almi Nords gemensamma mentorprogram.

– Det var helt fantastiskt. Jag fattade det knappt själv, det är inte förrän nu jag börjar förstå hur stort det här var egentligen, säger hon i det senaste avsnittet av podden Snacka om affärer.

I motiveringen för priset anges bland annat att: ”I sin roll som mentor har Reidun på ett föredömligt sätt, med hög tillgänglighet, stärkt adeptens förmåga, kunskap och självsäkerhet i rollen som affärskvinna i Norrbotten.”

– För mig är det en självklarhet att vara mentor. Jag har varit det för flera år sedan och nu hoppade jag på det igen, för jag kände att jag måste få en pepp och utvecklas. Och det här ett jättebra sätt att utvecklas, säger Reidun Holstad Johansson och fortsätter:

– Dels för att jag får veta mycket om företaget. Jag är otroligt nyfiken på företag och branscher i allmänhet, och det jag inte vet tar jag gärna reda på. Sen att få vara med på den här resan. Ibland är det också bra höra sig själv säga bra saker och sen fundera på, varför applicerar jag inte det här på mig själv?

Vad är din viktigaste uppgift som mentor?

– Att finnas där, lyssna och vara bollplanket. Att ställa de här frågorna som dyker upp, frågor som de kan få när som helst, av en kund till exempel. Så att de är beredda på svaren i framtiden. 

Vad brukar du ge för råd?

– Som mentor ska man inte råda, däremot kan jag dra gamla stories som jag själv varit med om, dåliga som bra. Så här har jag gjort, och jag vet andra som gjort så här. Jag går inte in och säger ”gör så här”, utan berättar hur jag har upplevt saker. Sen får de själva bestämma utifrån det. 

Reidun Holstad Johansson är idag säljansvarig på Luleå basket, där hon bland annat jobbar med sponsorer, event, internkommunikation och affärsnätverk. Tidigare har hon jobbat i restaurangbranschen, skolan och kyrkan, varit guide och haft olika roller inom marknadsföring och försäljning. Den röda tråden genom karriären är just människor och relationer.

Hur viktigt är det med relationer inom näringslivet?

– Det är nummer ett på listan, att ha bra relationer. Det är en bra klyscha att säga att det inte är företagen som gör affärerna, utan det är människorna däremellan. Det handlar om tillit och förtroende. Just försäljning för mig är inte försäljning, det är att hjälpa. Många tycker att försäljning är något som är otäckt och man känner sig påträngande. Men det finns inget företag i världen som inte lever på att man säljer sin produkt, tjänst eller vara, säger Reidun Holstad Johansson och fortsätter:

Vad är viktigast att tänka på, hur säljer man bra?

– Lyssna, vad är det kunden behöver. Sälj inte till någon som inte behöver vissa grejer, sälj det de behöver.

Reidun Holstad Johansson menar att alla kan öva upp sin säljförmåga och bli en bra säljare. 

– För det första måste man vara en person som är genuint intresserad av frågan man ställer. Man måste vara nyfiken och ha lätt att ta kontakt, det är en fördel. Man kanske inte ska vara blyg av sig och tycka det är jobbigt att prata med okända personer. Men såklart att det går att öva, en del får öva mer och en del har det mer naturligt.

Hur övar man?

– Framför en spegel till exempel, öva på kompisar, nära och kära. Man kan låtsas ha ett säljsamtal med någon man känner som får låtsas vara en besvärlig kund. Jag har själv övat jättemycket, framför allt på mitt egna beteende. Jag kan uppfattas väldigt sprudlande, kanske lite nonchalant, och det är inte alla som gillar det. Jag måste ju möta personen framför mig på rätt sätt. 

I det senaste avsnittet av Snacka om affärer, som görs i samarbete med Nyföretagarcentrum Nord, berättar Reidun Holstad Johansson också om sin utmattning, om signalerna hon lärt sig känna igen och hur hon idag hittar återhämtning i sin vardag. Avsnittet finns där poddar finns, bland annat här: Snacka om Affärer 

Artikeln är hämtad från Norrbottens Kuriren

Dela nyhet

Läs mer